En fundering



Jag är på dåligt humör idag. Är arg på mig själv för att jag inte vet vad jag vill. Just nu är jag fullkomligt vilsen. Allt har gått som på räls för mig sedan jag gick på gymnasiet. Jag fick jobberbjudande efter jobberbjudande, utvecklades trots min unga ålder och visste vad jag ville. Jag ville jobba med mode. Det var bara så det var och alltid skulle vara, jag hade ju kommit så långt redan. Jag kämpade på. I perioder mådde jag fruktansvärt dåligt. Är jag tillräckligt snygg? Är jag för tjock? Varför har modebloggare i min ålder råd med så jävla mycket kläder när jag inte har det? Har jag gjort tillräckligt mycket den här veckan för att verka intressant? Hur speglar sig mitt liv på bloggen? Det var en sjuk värld som ung tjej. Var jag någonsin intresserad av branschen på riktigt? Det tror jag inte. Jag har alltid älskat kläder, och att dela med mig av min stil. Synas. Men att följa trender slaviskt? Recensera catwalken? Aldrig. Det kanske verkar underligt hur man kan hamna i något som för många unga tjejer är en dröm, och inte vara nöjd med det. Men jag klagar inte, för det har varit en lärorik resa. Och jag har haft det förbannat kul. Och jag älskar det fortfarande, men med en viss distans. Det är viktigt att känna till verkligheten. Jag kan dock genom det jag fått uppleva och varit med om tycka att det är tragiskt att så många unga tjejers liv kretsar kring okända människor som leder dom genom uppväxten, på nätet. Är förebilder. "Stora kända bloggare" vars liv skrivs i sprit, cigg, dyra väskor, dyra middagar och drinkar som betalas med "undanlagda" skattepengar. En mörk verklighet som målas upp i guld.

Som sagt, jag är vilsen. Jag vet inte vad jag vill. Kanske börjar jag jobba med mode igen nästa vecka, kanske väljer jag något helt annat. Det får vi se. Jag vill dock efter fem år säga er något. Sex ord räcker. Det är inte så jävla häftigt.

Så mina vänner, ni har frågat och ni ska få svar. Vad händer nu? Jag har inte en jävla aning. Hur vet man det när man är 21?

Kommentarer
Postat av: I

<3

2012-02-13 @ 15:01:48
URL: http://www.djungeltrumman.se/irinadarling
Postat av: Julia

<3

2012-02-13 @ 15:29:58
Postat av: Hen

So good that someone finally said something like that, this makes you outstanding.

Maybe something like doing the consulting or the coordination for some studio would be great for you? Or some years of just studying at university and blogging?

2012-02-13 @ 15:33:31
Postat av: Sari

Inte lätt att veta, du är ju så ung så du har heeeela livet på dig men jag vet hur det är.. man vill alltid framåt! Kram

2012-02-13 @ 15:41:25
URL: http://rodeogirl.blogg.se/
Postat av: Fanny

Jag har alltid tyckt om din blogg för att den inte har varit som alla andra modebloggar!

2012-02-13 @ 16:50:30
URL: http://fannylehmann.blogg.se/
Postat av: C

Jag tycker du ska ta det lugnt och kanske komma ifrån modevärlden ett tag och bara köra ditt race och hitta vad DU verkligen vill jobba med? Det är fan skit svårt att veta vad man vill, jag kör på: det löser sig alltid, för det gör det!! kolla framåt och kör på med ditt race, för jag älskar din blogg 10 gånger mer än någon "storbloggare", ska du veta!!

2012-02-13 @ 16:50:40
Postat av: Caroline

Vem fan vet vad man vill, på riktigt? Jag fyller 27 i år och har varit sjukskriven i snart 5,5 år, blev allvarligt sjuk när jag var 21. Nu har jag fått tillbaka lusten och lite av orken att ens kunna tänka på vad jag kan och vill göra med mitt liv, så känn ingen stress, ta det med ro så länge :) Jag bor i Götet så hojta till om du vill spåna businessplans över en kaffe ngn gång! Stor kram

2012-02-13 @ 17:52:53
Postat av: Cecilia

Precis av denna ärlighet som jag läser din blogg! Tror att många fler känner som du, men bortser från det pga. rädslan att förlora sin identitet. Känner precis som dig kring mode och är själv lika velig!

2012-02-13 @ 17:54:10
Postat av: F

ÅH, dör så bra är du! Läste din gamling till blogg när jag var sjuk och blir nu överlycklig när denna är lika superduper bra!!!

2012-02-13 @ 18:11:41
URL: http://feliciahallin.blogspot.com
Postat av: Anna

Det här kommer att bli toppen! Gillar redan alla inlägg och alla bilder 10 ggr mer än tidigare. Äkta och himla fint =)

2012-02-13 @ 21:05:13
Postat av: alice17år

Pang boom krasch du langar verkligheten rakt i ansiktet (även om jag tror att modevärlden kan vara så jäkla häftig för vissa). Och du skriver så jävla bra. Hittade din gamla blogg härom dagen (denna: http://nataliek.blogg.se/). Total lycka, hela bloggen utstrålar lycka. Det smittade av sig.



Din intelligens och känsla för text liksom för la mode inspirerar mig som bara den! Sluta aldrig!

2012-02-13 @ 21:20:40
Postat av: ebba

skönt att äntligen känna att du är en människa igen. gött att veta att du inte sugits in helt. önskar dig all lycka, man behöver inte veta någonting när man är 21, det är både charmen och bitterheten.

2012-02-13 @ 21:26:07
Postat av: Anna

Jag har aldrig jobbat med mode eller skrivit en blogg. Ändå känner jag igen mig väldigt mycket i ovisheten och de vilsna känslorna. Just nu pluggar jag, men vill bara ha ett break och göra något annat. Jag vill uppleva! Tror det är precis det man måste göra när man är 21 som oss. För att ta reda på vad man vill göra sedan. Nu kanske detta låter helt creepy, men jag har ett förslag till dig! Nu under våren kan du lära dig ett nytt språk, gå en danskurs eller blir grym på att investera i aktier. Helt enkelt lära dig något nytt du kan ha nytta av i framtiden. Kan ju vara bra att jobba extra samtidigt för att överleva också. Sen till hösten kan du hänga med mig till någon kul stad. Kanske London, Barcelona, Paris eller Lissabon. Sånt som märks!

2012-02-13 @ 21:35:13
Postat av: Natalie Karlsson

<3 <3 <3 <3

2012-02-13 @ 22:17:51
URL: http://karlssonnatalie.blogg.se/
Postat av: Matilda

Kanske tappade du bort dig själv någonstans på vägen? Kom hem & spendera en underbar vår & fantastisk sommar i Göteborg så skall du se att allt faller på plats. Gillar det jag läst de senaste dagarna som fasen, så ser fram emot fortsättningen! KRAM

2012-02-13 @ 22:18:30
Postat av: Louise

Du är så sjukt ball!!! keep it up. all respekt till dig som kritiserar den bransch som närt dig och tärt dig. ALL respekt till dig Natalie - detta inlägg visar på en mognad och ett intellekt jag inte upplevt hos andra bloggare jag följer (och dem följer jag med distans!). vad du än fortsätter göra kommer du göra riktigt bra - det är jag säker på. fortsätter du blogga - fortsätter jag läsa. Fo sho! KRAM

2012-02-13 @ 22:40:22
Postat av: Amir

Kunde inte svara bättre:

http://www.youtube.com/watch?v=I5NAPZp2w-o



Lyssna gärna ;)

2012-02-13 @ 22:47:01
Postat av: sanna

underbart inlägg Natalie. DU INSPIRERAR!! det är sådant här dagens unga tjejer behöver höra.. ÄRLIGHET! Bitterljuv jävla ärlighet.



Jag började läsa din blogg för många år sedan och med åren har bloggen blivit mer ointressant. tyvärr. NU,- när du gör din egen grej, när du säger till, när du sätter stopp. DÅ! då väcker du mycket känslor till liv igen. Jag vill följa, vara med, höra om din vardag, men på ett genuint sätt. inte om ett ytligt bloggande bland alla andra bloggare. alldeles på tok för kommersiellt.



res någonstans,-PARIS kanske.. Eller london, där jag bor! plugga, jobba med något du aldrig trodde att du skulle, träffa annorlunda människor och njut av ovissheten. det är så himla nyttigt och verkligt. Du är ett orginal Natalie, fortsätt att vara det.



oändligt mycket lycka till, du är fin och för klok för att växa fast i något du inte vill. kramar från Sanna, 22, london:)

2012-02-13 @ 23:36:44
Postat av: Emma

Ibland får man tillåta sig själv att inte veta, att bara vara vilsen. Försöka hitta de värden i livet som man värdesätter. Kram

2012-02-14 @ 11:07:48
Postat av: Vera

Alltså du är ju så BRA! Kramar!

2012-02-14 @ 20:09:15
Postat av: -

Åååh Natalie! Inte för att jag inte gillade dig innan, hade kanske en skev bild av dig däremot, lätt hänt såhär på internet, men nu fick jag så fruktansvärt mycket respekt för dig.



Du är 21, du behöver inte veta vad du vill jobba med. Om flera år kanske du kommer på att du vill plugga nånting. Det är inte bråttom. Man kryssar sig fram i tjugoårsåldern, man tar några steg fram, nåt steg bak och nåt steg åt sidan. Hurra för dig att du tagit dig så långt som du gjort redan!



Och tack för att du säger vad du verkligen tycker om branschen. Så himla skönt när man varit inne på en himla massa andra modebloggar och undrar vart verkligheten tog vägen. Dock inget ont om dessa, allt har sin plats, men det här var skönt att läsa detta. Gav mig en ny bild av dig.



Fortsätt vara grym fina Natalie!

2012-02-15 @ 17:08:37
Postat av: L

Jag tyckte verkligen om det du skrev om att så många unga tjejer har okända människor som förebilder på nätet, det är nämligen en grej som jag har tänkt mycket på.

Det sjuka är att när jag läser det här så blir jag bara jävligt övertygad på att du klarar det mesta, du kan göra precis vad du vill och det innebär även att ta dig igenom svåra tider, med den intelligensen bl a. och se bara på vart du är idag, även om jag inte kan döma så känns det som om du har tagit dig långt på insidan; du har inte blint följt en branch utan tagit lärdom och följt den kritiskt, just när de här orden kommer från dig. lycka till

2012-02-16 @ 02:01:25
Postat av: Millah - mamma till Amilia ❤

Hej allt bra? :)

Har flera roliga tävlingar i bloggen: http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html

Var jätte gärna med och tävla! Ha det bra ★ Kram // Millah

2012-02-16 @ 02:25:18
URL: http://millahoman.blogg.se/
Postat av: ems.

åh, vad jag blev glad nu. trillar fram och tillbaka till dina olika bloggar i perioder. jag tycker det är fint att du har en egen natalieblogg igen! och stanna i göteborg! blir så himla inspirerad av allt kul du gör här, vi lever rätt lika liv, men mina vänner befinner sig på andra platser just nu. då är det fint att se att det fortfarande finns ett liv i göteborg ändå!

2012-02-16 @ 10:52:45
URL: http://deardirty.webblogg.se/
Postat av: emma

Jävligt skönt inlägg, du sätter pricken över i:et på allt det du säger. Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Grymt bra, fler behöver förstå detta och inse ett och annat i modevärlden (jobbar själv inom mode). Modigt och starkt Natalie, lycka till med allt!

2012-02-16 @ 11:19:52
URL: http://meandmytee.tumblr.com/
Postat av: Karin

fick rysningar i hela kroppen nu. du är så bra! puss.

2012-02-20 @ 08:48:16
Postat av: Pebbles O'Brien

Åh vad jag älskar hur du tänker.

2012-02-23 @ 21:43:39
URL: http://obrien.blogg.se/
Postat av: Ebba

Fantastiskt bra skrivet! Du sätter ord på det som många av oss tänker! Tack!

2012-03-06 @ 21:23:25
Postat av: IE

Har läst din blogg i många år och slutade för några månader sedan för det kändes som den/du hade förändrats. Jag är 25 och är från Gbg, har varit (och är) oerhört vilsen med jobb, utbildning, alla flyttar till Sthlm, allt ska stämma, etc. Försök känna efter vad du vill istället, skit i vart alla andra tar vägen! Och försök att inte grubbla för mycket, det kommer ordna sig! Härligt att se att Natalie är tillbaka, du känns mer trygg med en gång med den nya bloggen!

2012-03-12 @ 18:05:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0